13-06 Ngorongoro/Amboseli/Tsavo East

Tijd voor een 2e safari. Deze keer gaan we 5 dagen op pad en steken we de grens over naar Tanzania. Om 3.00 uur staan we op en een uurtje later vertrekken we. Onderweg weer een stop bij een souvenirshop maar deze keer geloven we het wel. Om 10.30 uur zijn we bij de grens. Na een stempel in ons paspoort verwachten we snel weer verder te kunnen rijden maar dit loopt even anders. Er is iets met de papieren van de auto en het wachten is op een telefoontje. Het blijkt dat er een origineel logboek nodig is, terwijl de chauffeur alleen een kopie bij zich heeft. Dus we wachten, zitten, hangen, wachten en de uren gaan voorbij. Er gebeurt niets. Uiteindelijk wordt besloten de bus bij de grens achter te laten en een auto uit Tanzania op te roepen. Inmiddels is het 14.30 uur en worden we (na 4 uur wachten) naar het hotel in Arusha gebracht. De eigenaar van de auto heeft overal lak aan en scheurt er vrolijk op los. Als er plotseling voor ons geremd wordt en na ons ook iedereen vol op de rem moet zien we links een bus in volle vaart over de vluchtstrook voorbij schieten. De buschauffeur kon niet meer op tijd remmen en zag geen andere mogelijkheid. Dit ging echt net goed. Sommigen rijden hier als idioten en we zijn dan ook blij als we heelhuids bij het hotel aankomen. Hotel Impala in Arusha maakt echter veel goed. Het is een prima hotel met 4 restaurants; Continentaal, Chinees, Italiaans en Indiaas. Je mag zelf kiezen waar je gaat eten, wat je gaat eten en hoeveel. Na het eten gaan we gauw naar de kamer om de voetbalwedstrijd te kunnen volgen. Vanwege het uur tijdverschil is de wedstrijd pas om 23.30 afgelopen en doodmoe vallen we in slaap.

Ngorongoro krater Tanzania

14-06

Om 7.00 uur zouden we vertrekken maar na het ontbijt komt er een telefoontje dat het een half uur later wordt. Bij de receptie wachten we af wat er gaat gebeuren. Het is de bedoeling dat we naar de krater gaan maar we vragen ons af hoe we daar komen. Om 7.45 uur staat er een Landrover met chauffeur klaar die ons naar de lodge zal brengen en door de krater zal rijden. Na een rit van 2,5 uur met de laatste kilometers over een smalle weg door dichte mist, komen we aan bij de lodge. Vanaf het platform kijken we uit op de krater maar door de mist zien we dus bijna niets. Balen. Hoe moet dat nu met onze rit door de krater. De chauffeur en de gids hebben er alle vertrouwen in. Met de Landrover gaan we via een steile weg naar beneden de krater in. En ze krijgen gelijk, wonder boven wonder is er boven de krater geen mist alleen wat bewolking. Je probeert er een bepaalde voorstelling van te maken maar eenmaal beneden is het geweldig. Uiteraard zie je meer soorten dieren in de grote parken maar het feit dat hier grote kuddes in een krater rondlopen is toch wel heel apart. De Ngorongoro Crater heeft een doorsnede van 23 km en is 600 meter diep!

Na wat rondrijden is het tijd voor de lunch. Met tientallen safari auto's staan we bij de picknick plaats aan het water. Het lunchpakket is uitgebreid en goed maar we moeten de doos wel zoveel mogelijk dichtlaten anders eten de Kauwen het op. Na de lunch hebben we nog een paar uur om door de gigantische krater te rijden. Echt zonnig is het helaas nog steeds niet. Via een steile weg verlaten we de krater weer op weg naar de lodge. De Ngorongoro Wildlife Lodge ligt precies op de kraterrand en staat bekend om zijn uitzicht. Helaas voor ons trekt de bewolking alweer snel over de krater maar als het onbewolkt is heb je hier inderdaad een magnifiek uitzicht. Na het avondeten gaan we in de buurt van de open haard zitten, net als veel andere gasten. Het is hier toch koud!

15-06

's Ochtends is het weer mistig. De thermometer geeft 9° C aan! Brr. Helaas kunnen we niet voor de tweede keer de krater in omdat er dan weer $200 moet worden betaald, dus rijden we door naar de uitgang. Met de Landrover gaan we dezelfde weg terug naar de grens om vervolgens met de achtergelaten bus weer verder te rijden. Er is geen lodge of restaurant in de buurt waar we kunnen lunchen dus krijgen we een pakje sinaasappelsap, een dikke plak cake en bananen. Na 5 uur hobbelen over hele slechte wegen en onze longen vol stof komen we aan in Amboseli. In Tanzania zijn de wegen verhard en kun je goed doorrijden maar zodra je op onverharde, slechte wegen komt weet je dat weer in Kenia bent! Vanaf de ingang tot de lodge hebben we een game drive maar het is bewolkt en het wordt al donker zodat we helaas geen mooie foto's kunnen maken. Amboseli is de beste plek om de Kilimanjaro te zien maar ook vandaag is hij weer gehuld in wolken. Na het eten koelt het hier ook flink af en gaan we bij het kampvuur zitten. Het is hier heerlijk en de Ol Tukai Lodge is prima. Het is heerlijk rustig met een heldere sterrennacht zodat we het nog wel een paar uur kunnen volhouden maar morgen moeten we vroeg weer op dus gaan we toch maar op tijd naar bed.

16-06

Feestmaal in TsavoNa een kop koffie om 6.00 uur hebben we weer een gamedrive van 1,5 uur. Onderweg hebben we het geluk een paar leeuwen te zien die een zebra aan het verorberen zijn. Helaas hebben we niet veel tijd om te blijven staan anders komen we te laat voor de lunch. Om 14.30 komen we aan bij Ndololo Safari Camp in Tsavo East. Hier zijn we ook weer de enige gasten. Deze keer zitten we in een tent precies voor een waterhole waar regelmatig dieren komen drinken, wordt ons verteld. Er zijn geen hekken om het park dus er kan van alles rondlopen. Vandaag laten de dieren zich niet zien, op een kudde olifanten na. Om 16.00 uur staat weer een gamedrive op het programma maar onze chauffeur is nergens te bekennen. Het wordt steeds later en bewolkter en inmiddels een uur later komt hij er aan. Er moest nl. eerst getankt worden waardoor hij het park weer uit moest. In het halfdonker rijden we terug. Na de bushdouche gaan we bij het vuur zitten en krijgen instructies hoe we ons in het kamp moeten gedragen. Na het eten vertelt een van de medewerkers, een echte Masai, een en ander over zijn cultuur. Dit is heel interessant om te horen. Ze hangen nog heel erg aan hun tradities. De Masai jongen, die ze voor het gemak maar John noemen omdat zijn echte naam niet uit te spreken is, begeleidt ons naar de tent.

17-06 "Papa is boos"

Achtervolgd door boze OlifantWe worden door John gewekt. Na het ontbijt is het tijd voor een laatste gamedrive door Tsavo East. De leeuwen zijn nog steeds op dezelfde plek maar liggen met volle buiken uit te rusten. We rijden door naar Lugards Falls. Dit is het uiterste punt van het park waar je met een auto kunt komen. Bij het Crocodile Point zien we inderdaad 2 krokodillen liggen. Voor de rest zijn er geen dieren te bekennen. Als we bijna bij de uitgang zijn komen we een kudde olifanten tegen. Het verbaast ons dat deze keer niet de Matriarch boos wordt maar een van de andere olifanten. Hij zet de achtervolging in en wij maken ons uit de voeten.

Rond 18.00 zijn we terug bij de cottage in Diani Beach. Jammer dat alles zo gehaast moest en we nergens lekker konden uitrusten en genieten. Het was me in ieder geval de safari wel!