Addo Elephant Park

Door naar Port Elizabeth. In Summerstrand hadden wij bij Wilma's Guesthouse gereserveerd. Gevraagd of internet mogelijk was en dat kon op de kamer. Op het adres aangekomen, een stenen muur met een hek, belde ik aan. Er kwam een medewerker om het hek te openen en vroeg of hij kon helpen. Ik zei dat ik gereserveerd had. Hij gaf dit door maar "madam" wilde mij zelf spreken. Dus door de intercom weer gezegd dat we gereserveerd hadden. "Oh sorry my dear I'm fully booked". De toon waarop ze het zei... Wat krijgen we nu. Vergissing van haar kant. Een andere medewerkster liet zien dat verderop in de straat onze kamer was. Het gebouw hier was ook achter een stenen muur met een hek waar de auto net doorheen kon. De koffers uit de auto gehaald en eerst maar eens internet geprobeerd. Dit lukte niet. Niet weer hé. Toen bleek dat het niet ging lukken, hebben we de koffers weer gepakt en zijn gegaan.

Ja, wat nu. Spontaan een accommodatie vinden valt niet mee. Summerstrand was in ieder geval niet onze plaats met al die hoge muren en hekken. Port Elizabeth weer uit en de snelweg opgereden. In een klein plaatsje nog gezocht maar daar was helemaal niets. Besloten om door te rijden naar Addo. Daar zou genoeg moeten zitten vanwege Addo Elephant Park. De eerste de beste B&B die we tegenkwamen was Homestead. Zij hadden nog plaats èn internet, alleen dat laatste was op dit moment niet beschikbaar maar morgen zeker wel. Vooruit maar. Het tweede punt was dat we morgen zouden moeten verkassen naar een andere kamer. Ab wilde nog verder zoeken maar ik vond het voor vandaag wel mooi geweest. Het dichtsbijzijnde restaurant was 5 km verderop. Het was pikkedonker en op een gegeven moment reden we bijna een fietser aan. Hij reed zonder licht en aan de verkeerde kant van de weg, zeker levensmoe of zo. Maar het liep gelukkig goed af.

De volgende ochtend gingen we ontbijten. Je kon aangeven hoe laat je wilde eten. Ons leek 8.30 uur wel een goede tijd maar omdat we al vroeg wakker waren kwamen we om 8.15 al aanlopen. Komt de eigenaresse naar ons toe, "oh, you are a bit early". Ja en? Moet het brood nog gebakken worden of wat is het probleem. Overal kun je een ei krijgen bij het ontbijt maar over eieren gesproken, we waren allebei even de kluts kwijt. Ik vroeg om een "cooked" i.p.v. een "boiled". We hadden ook geen kop en schotel dus vroeg Ab hier om maar deed in het Duits zodat ze er niets van begreep. Even later kwam ze aanlopen met een bord waarop een eitje stond met daarnaast een worstje en bacon. Alleen de geur al. Voorzichtig het ei gepeld maar er kwam alleen maar vloeistof uit. Zo rauw als maar kan. Jakkes. Het was verder een heel summier ontbijt. We zijn de koffers gaan pakken, hebben de rekening betaald en wegwezen hier.

De volgende bestemming is Kirkwood. Ongeveer 3 kwartier rijden. Bij Hotel Kronenhoff hebben ze nog een kamer en internet. Het zag er gelijk al veel beter uit. De kamer was ruim en we hadden een code meegekregen om te kunnen internetten. We kregen alleen geen verbinding. Geen nood. We konden in de buurt van de receptie aan een tafel zitten en daar zou het zeker moeten lukken. Toch niet. De receptioniste had gebeld maar in de hele regio was geen signaal te ontvangen. Daar konden ze van het hotel ook niets aan doen. Voor ons wordt het nu wel heel vervelend. Hopelijk is het probleem snel opgelost. Het voordeel van dit hotel is dat er een restaurant bij zit.

Addo Elephant National ParkDe wekker hoefde 's morgens niet eens af te gaan. Er werd getimmerd en geboord. Hoe vroeg is het eigenlijk, 7.00 uur. Het is hier vroeg licht dus dan is het logisch dat de werklui vroeg beginnen en dat wij vakantie hebben dat is dan pech. Vandaag gaan we naar Addo Elephant Park. Je kunt met een gids rondrijden of zelf. Wij gaan met onze eigen auto. Met behulp van de plattegrond van het park moet dit geen probleem zijn. Op de kaart kun je aanvinken welke dieren je hebt gezien. Dit viel ons erg tegen. Met name de olifanten. Het is tenslotte een olifantenpark. Al met al viel het ons wat tegen. Of de dieren hadden vandaag geen zin om tevoorschijn te komen, je weet het niet.

Wij hebben gezien: Olifanten, Red Hartebeest, Ostrich, Black-backed Jackal, Burchells Zebra, Warthog, Rock Monitor Lizard, Buffalo, Eland, Leopard Tortoise, Black-headed Heron, Jackal Buzzard en een bruine slang. Het was niet mogelijk van alle dieren foto's te maken.